Cunoașterea unei limbi străine este desigur un mare atuu atunci când îți cauți un loc de muncă sau te gândești chiar tu să devii antreprenor. Cu cât mai rară este limba studiată, cu atât mai mare este acest atu. Și chiar dacă oportunitățile sunt mai puține, acestea sunt mult mai bine remunerate.
În ritmul în care evoluează tehnologia, se pare că peste doar câțiva ani vom putea cumpăra foarte simplu un traducător automat pentru orice limbă, la fel de ușor cum cumpărăm azi un telefon. Deci întrebarea se vrea schimbată: Cât de folositoare va mai fi o limbă străină mâine?. Răspunsul este pe cât de simplu, pe atât de surprinzător: foarte folositoare! Chiar dacă nu vom mai folosi limba respectivă, procesul de învățare al acesteia își va lasa amprentele într-un mod pozitiv asupra creierului nostru.
Perioada optimă pentru învățarea unei limbi străine este între doi și șase ani spun specialiștii. Acest exercițiu poate crește coeficientul de inteligență. Numeroase studii au arătat că majoritatea copiilor care învață o limbă străină au o logică mai bună, sunt mai creativi, mai descurcăreți și mai inteligenți decât cei care nu o fac. Una dintre funcțiile creierului care este puternic exersată este memoria. De asemenea, deoarece în cadrul cursurilor de grup se pune accentul pe comunicare, copiii capătă încredere în ei și devin mai comunicativi.
Învățarea unei limbi străine este ca deschiderea unei noi ferestre spre aceeași grădină a lumii. Fiecare limbă vine cu noi concepte și cu noi modalități de a analiza lumea din jurul nostru. De exemplu, limbile română și engleză ne învață că albastrul este o singură culoare, pe când în italiană vorbitorul trebuie să facă distincție în funcție de lumină: celeste (albastru închis) și blu (albastru deschis).
Un alt exemplu, amuzant de altfel, este românescul curent. De curând, un prieten s-a întors din Norvegia unde a făcut baie în mare când temperatura nu depășea 15 grade Celsius, dar întors pe meleagurile natale închide toate geamurile pentru a nu sta în curent. Suntem probabil singura națiune care crede în acest concept și unul dintre motive este simplul fapt că avem un cuvânt pentru el.
Efectele pozitive nu apar doar în rândul copiilor, explică cercetătorii. „Una din prejudecăţile extrem de populare este cea conform căreia limbile străine trebuie învăţate cât mai devreme cu putinţă, în copilărie. Cu toate aceste, studiile arată că învăţarea unei limbi străine aduce îmbunătăţiri în gândire, indiferent de vârsta la care are loc acest eveniment”, afirmă Dr. Basetti, lingvist.
În concluzie, atunci când decidem să ne înscriem copilul la un curs de limbi străine sau să ne înscriem chiar noi, nu trebuie să avem în minte doar utilitatea imediată a limbii. Să ne aducem aminte că descoperim o nouă cultură, un nou mod de a gândi și învățăm să vedem realitatea într-un alt mod, eliberându-ne de constrângerile lingvistice.