Atunci când atleților li se cere să ia parte la situații cu presiune și stres crescute, mulți dintre ei reușesc să-și golească mintea, să-și liniștească gândurile și să se depărteze mental de cei din public. Copiii care suferă de anxietate față de teste nu reușesc să facă nimic din cele de mai sus.
Neuropsihologul Ken Schuster suține că anxietatea are posibilitatea de a te doborî mental. Atunci când copiii suferă de această tulburare nu pot gândi clar. Toate abilitățile lor sunt afectate de anxietate.
Sunt numeroase motive din cauza cărora unii copii ajung în această situație. Unul dintre acestea este lipsa puterii de concentrare. Procesul de învățare este îngreunat și astfel testul în sine devine o situație foarte stresantă, copilul fiind de cele mai multe ori conștient de propriile limitări. Lipsa timpului este de asemenea un factor declanșator. Testele trebuie terminate într-o anumită perioadă de timp și astfel, în loc să se concentreze pe exerciții, se concentrează pe timpul rămas și se gândesc doar la faptul că nu au destul la dispoziție pentru că oricum ei se descurcă mai greu.
Un alt motiv poate fi teama de greșeli în general, la școală, în familie sau în viața personală. Un copil care mereu își face probleme despre cum se va desfășura o anumită situație, va fi mereu mai temător și cu privire la teste. De asemenea, popularizarea stereotipurilor de genul: băieții oricum sunt mai buni la matematică, pot împinge fetele să se simtă mai stresate de această materie în general.
Oare cum pot fi toți acești copii ajutați? Construirea încrederii de sine este un aspect foarte important. Pe principiul dacă zici că poți, vei putea și dacă zici că nu poți, nu vei putea, copiii trebuie învățați să aibă o gândire pozitivă și încredere în propriile forțe. O altă modalitate ar fi schimbarea metodei de învățare. Aici depinde de fiecare copil în parte, însă de obicei ei au nevoie de metode mai dinamice și variate, pe lângă metoda clasică de a revizui notițele de la clasă. Printre acestea amintim:
1. Familiarizarea cu tipul testului. Cum ar fi să dai un test fără să fi făcut vreodată simulări sau exerciții de același format? Cum ar fi să nu știi dacă vei avea de scris un eseu, dacă vei avea variante de răspuns, adevărat sau fals sau o combinație între toate cele de mai sus? Nivelul de stres scade semnificativ dacă ei sunt familiarizați cu tipul testului. De aceea la Echo Kids copiii studiază tot anul tipuri de exerciții regăsite în examenele Cambridge susținute la final de an.
2. Urmează un plan în timpul testului. Diferite strategii din timpul testului pot fi de mare ajutor. De exemplu copiii ar trebui să nu întarzie foarte mult în rezolvarea unui exercițiu, iar dacă au mai multe variante ar trebui să elimine din start răspunsurile care știu sigur că sunt greșite. La Echo Kids copiii sunt îndemnați mereu să-și motiveze răspunsurile și să petreacă doar un timp limitat la fiecare exercițiu.
3. Abordarea testului pe bucăți. De multe ori, copiii sunt îndemnați să nu se oprească la o întrebare pe care nu o știu, ci mai degrabă să treacă la următoarea sau chiar să înceapă testul cu ultimul exercițiu.
4. Acceptarea faptului că nu știu ceva. Scopul unui test este să verifice nivelul de cunoștințe al copiilor și să ajute trainerul să-și organizeze materia din restul anului. Câteodată cea mai bună metodă de a-și ține sub control anxietatea este să accepte că nu știu răspunsul la o întrebare și să meargă mai departe.
Câteodată poate fi destul de greu să convingi un copil să-și schimbe modul de învățare. Acest proces necesită multă implicare atât din partea profesorilor cât și din partea părinților. Noua metodă trebuie explicată în detaliu pentru a avea șanse adevărate de a-l convinge. Însă de cele mai multe ori copiii au nevoie doar de puțin mai multă susținere și de mai puțină presiune din partea trainerilor și a părinților.