Lucrul în echipă reprezintă una dintre numeroasele deprinderi pe care noi, trainerii Echo Kids, căutăm să le cultivăm în rândul cursanților noștri.
Conform zicalei potrivit căreia niciun om nu este o insulă, ci fiecare dintre noi face parte dintr-un continent este foarte important să le insuflăm din vreme celor mici spiritul de echipă din care derivă numeroase calități și deprinderi precum solidaritatea, ajutorul reciproc, încrederea, toleranța, grija față de celălalt, o bună comunicare, capacitatea de a-și argumenta punctul de vedere, de a cântări argumentele celorlați, persuasiunea, echitatea iar lista poate continua.
Astfel în funcție de tipul de activități desfășurate copiii sunt împărțiți în echipe de câte doi, trei, patru sau chiar cinci dacă grupa este mai numeroasă iar împărțirea se face în mod aleator și nu numai după preferințe și/sau afinități pentru ca cei mici să învețe să interacționeze unii cu alții și să colaboreze pentru a duce la bună îndeplinire sarcinile de lucru. În felul acesta, ei sunt nevoiți să-și iasă din zona de confort și li se oferă prilejul de a interacționa și cu acei colegi cu care n-au prea vorbit până în acel moment și astfel să-și descopere puncte comune și să învețe lucruri noi unii de la ceilalți.
Cursanții au nevoie de acest tip de interacțiune cu colegii lor și nu numai cu profesorul pentru a se antrena pentru situații de comunicare reale între egali și a-și exersa noile cunoștințe în largul lor fără teama de a spune ceva greșit care îi inhibă de multe ori în momentul în care trebuie să vorbească cu persoane adulte, părinți ori profesori. Lucrând în echipă cu parteneri diferiți, cursanții ajung să lege prietenii unii cu alții și să ajungă cu timpul să se sudeze ca și grupă.
În tot acest timp este responsabilitatea trainerului să monitorizeze discret interacțiunile dintre cursanți pentru a se asigura că aceștia nu cedează tentației de a comunica în limba maternă, că au înțeles sarcina și pentru a-și nota atât exemple de folosire corectă a limbii, cât și eventuale erori urmând ca acestea să fie discutate și corectate împreună cu întreaga grupă. Acesta poate fi un prilej pentru trainer de a remarca acele arii lexicale sau gramaticale care ridică cele mai mari probleme cursanților și cauzează cele mai frecvente erori pentru a le avea în vedere pe parcursul următoarelor ședințe.
De asemenea, de fiecare dată când este predată o nouă structură iar copiii învață cum să o folosească prin intermediul exercițiilor, o bună practică este aceea de a-și compara răspunsurile împreună cu partenerul/echipa iar apoi să primească răspunsurile de la trainer pentru o ultimă verificare. În acest fel, aceștia trec practic de trei ori prin activitatea respectivă, prima dată în momentul în care lucrează individual și încearcă să aplice singuri regulile nou-învățate, apoi, în a doua fază, reiau exercițiul comparându-și răspunsurile cu colegii și având oportunitatea de a învăța unii de la alții, iar în ultimă instanță, prin compararea variantei comune cu cheia exercițiului își pot confirma sau infirma ipotezele și nu în ultimul rând, verifica dacă au înțeles cu adevărat cele predate. Aceasta reprezintă și pentru profesor ocazia de a remarca eventualele neclarități și de a oferi explicații sau exemple suplimentare dacă este cazul.
Așadar, munca în echipă reprezintă calea cea mai ușoară către o învățare temeinică și rapidă a unei limbi străine.