Spre deosebire de adolescenti sau de adulti, copii aflati la o varsta frageda acumuleaza in mod natural si instictiv cunostinte. La fel se intampla si in cazul invatarii unei limbi straine. Cu cat varsta este mai mica, cu atat ii va fi mai simplu copilului Dvs sa inmagazineze si sa invete.
Bebelusii si copii mici au niste capabilitati incredibile de invatare si sunt “echipati” intr-un mod unic sa invete bazele fonetice ale uneia sau mai multora limbi straine inca de la nastere. Creierul, aflat la acea varsta in plina dezvoltare, cauta si gaseste in mod inconstient sunetele si contururile limbilor aflate in imediata apropriere, evidetinnd paternurile si diferentele subtile dintre sunete. Este momentul ideal pentru a introduce limbile straine copiilor si pentru a incuraja invatarea inter-lingvistica.
De asemenea studii recente arata faptul ca este si mai eficient ca invatarea unei limbi straine sa inceapa chiar imediat dupa nastere. In mediul intrauterin, bebelusii intra in contact cu vocea mamei asa ca la nastere ei sunt deja familiarizati cu ritmul limbii native. Odata nascuti, se pare ca bebelusii sunt capabili sa distinga si sa inteleaga sunetele existente in fiecare limba din lume. Este dovedit ca elementele de baza ale fiecarei limbi, “fonemele” sunt percepute si “prinse” de catre bebelusi in mod instinctiv, pe cand adultii sau adolescentii pe masura ce inainteaza in varsta isi pierd aceasta deprindere naturala.
Odata ajunsi la varsta de cinci ani aceasta fereastra de invatare primara incepe usor sa se inchida. Pe masura ce copiii devin stapani pe limba nativa, ei incep in mod gradual sa piarda abilitatea de a diferentia aceste foneme din limbile straine. Cand adultii sunt introdusi intr-o limba straina ei aproape ca nu mai reusesc sa perceapa diferentele, ceea ce va ingreuna procesul de imitare/reproducere a acestor sunete (foneme).
Expunerea cat mai timpurie la limbi straine creste in mod exponential atat dezvoltarea cunostintelor din propria limba cat si puterea propriului creier. De aceea, a fost demontat inclusiv mitul clasic, care promova ideea ca invatarea concomitenta a doua limbi (cea nativa si una straina) poate fi extrem de stresanta si generatoare de confuzii pentru copilul in cauza. Mai mult, un studiu realizat la Universitatea McGill din Montreal a evidentiat faptul ca exista o superioritate evidenta a copiilor bilingvi in fata celor unilingvi.
Acest studiu vine in completarea unui alt studiu, al Dr Andrea Mechelli de la University College din Londra, care a descoperit in urma unei serii de tomografii cerebrale faptul ca densitatea “materiei cenusii” din partea stanga a creierului este mult mai mare la copiii care au invatat in mod nativ si concomitent doua limbi decat la copiii care au invatat o singura limba (partea stanga a creierului este acea parte responsabila cu procesarea informatiilor, si controlul aspectelor ce tin de perceptiile senzoriale, memorie si limbaj)
Iata cateva motive pentru care este bine sa incepeti sa ii introduceti pe copiii Dumneavoastra cat mai devreme in universul unei limbi straine.