Metoda comunicativă

Gramatica unei limbi străine.
Știm că sunt mulți oameni care se înfioară când aud aceste cuvinte. Pentru majoritatea oamenilor, cuvântul „gramatică” evocă niște amintiri urâte din copilărie sau de la școală, memorând tabele de conjugare și verbe neregulate dintr-o carte groasă, plină de mii de reguli și termeni tehnici, sau făcând exerciții care par a fi fără sens.
Oare este necesar să continuăm să predăm și să învățăm așa, folosind aceste metode învechite și plictisitoare? Trebuie să răspundem clar și tare la acestă întrebare: NU! S-au făcut foarte multe progrese în știința pedagogică în ultimii ani și cercetătorii au demonstrat că există și alte metode de a preda gramatica unei limbi străine. Nu este nevoie de exerciții militărești și de mii de termeni învățați mecanic.
Una dintre metodele pe care aplicate de mine și de colegele de la Echo Kids este aceea pe care o numim „comunicativă”. Ce înseamnă metoda comunicativă? Înainte de a răspunde la această întrebare, luați în considerare următoarele:
Cum este posibil ca oamenii care nu au făcut niciodată orice fel de școală știu să vorbească cel puțin o singură limbă, adică limba lor maternă? Nu este posibil ca ei să vorbească o limbă fără să apeleze la anumite structuri gramaticale. Deci, chiar dacă acești oameni nu sunt obișnuiți să elaboreze reguli gramaticale într-un cadru formal, tot știu să utilizeze gramatica în măsura în care reușesc să comunice cu alți oameni. Ei au asimilat automat aceste structuri gramaticale, într-un cadru informal.
Cum este că ați învățat să vorbiți limba dumneavoastră maternă, copil fiind, fără să vă fi arătat vreodată cineva tabele de conjugare și fără să faceți exerciții gramaticale? Răspunsul este același. În mare parte, noi asimilăm gramatica limbii noastre materne într-un mod natural, ea devenind un automatism în limbaj. Ideea că cei mici trebuie să învețe o limbă străină altfel decât limba maternă este din ce în ce mai învechită.
A învăța prin metoda comunicativă înseamnă să urmezi calea pedagogică pe care tocmai am descris-o, adică o cale cât se poate de naturală. Înseamnă că formatorul sau formatoarea este conștient/ă de faptul că persoana care a reținut numele tuturor timpurilor gramaticale și tabelelor de conjugare nu știe neapărat să vorbească această limbă fluent, dar obiectivul este ca studentul să se poată folosi de structurile gramaticale într-o conversație pe care o înțelege și este interesantă, și nu doar să memorizeze structuri gramaticale ca atare.
Dacă acceptăm faptul că este important, mai ales pentru copii, ca învățarea unei limbi să fie o experiență plăcută fără să fie prea plictisitoare sau apăsătoare, vom ajunge repede la concluzia că cea mai potrivită metoda este cea comunicativă. Folosind această metodă, copii vor învăța gramatica unei limbi printr-o varietate de activități (inclusiv jocuri) care le oferă multe oportunități de a folosi noile structuri gramaticale într-un context pe deplin semnificativ pentru ei.

0737 769 145
× Contactați-ne pe WhatsApp!