Muzica este extrem de importantă în viaţa unui om. Fie că ne ajută să scăpăm de probleme, să ne relaxăm sau să sărbătorim un eveniment, muzica are rolul de a transmite un mesaj sau diferite sentimente, dar şi structuri şi vocabular pentru a exersa şi pentru a memora o limbă.
Ascultarea cântecelor în limbi străine, poate fi o metodă extrem de captivantă, motivatoare şi accesibilă copiilor. Interesant este că totul începe chiar din primele luni de viaţă ale bebeluşului, când mama comunică cu acesta/aceasta prin cântecele de leagăn; astfel, muzica transmite idei şi emoţii prin voce şi ritm.
La orele de la Echo, în calitate de trainer, observ de fiecare dată o închegare a grupului, o comuniune frumoasă între copii când formăm un cerc al prieteniei şi cântăm împreuna, de cele mai multe ori, plini de patos şi de fiecare dată cu o coregrafie corespunzătoare, cântecelele ce conţin termenii-cheie; asimilarea vocabularului este mult mai lină şi simplă în această atmosferă pozitivă şi jucăuşă deoarece melodiile sunt repetitive, logice şi persistente. Pentru studenţii nostri, cu vârste între 4 şi 7 ani, cântecelele au rolul major de a stimula asocieri pozitive cu studiul limbii străine, mai ales că la orele noastre, limba maternă nu se foloseşte şi nu apelăm la ea pentru traduceri sau comunicare, ceea ce poate transfera copiilor sentimente de confuzie şi neajutorare. În acest fel, muzica le oferă distracţie, apropiere, confort şi încredere în sine.
Aşadar, muzica este o formă de comunicare într-un sens lingvistic şi are un conţinut ritmic şi melodic. Astfel, cu fiecare cântec, studenţii noştri sunt expuşi la ritmurile limbii străine şi la pronunţia şi gramatica limbii naturale, de zi cu zi, şi nu la una artificială ce poate fi găsită în manuale. Scopul cântecelor este să atragă atenţia studenţilor, să îi ţină implicaţi emoţional şi să le acapareze interesul pe timpul orei. Un cântec poate readuce disciplina în clasă sau poate deveni o recompensă pentru un comportament bun; de asemenea, este o evadare din cotidian şi o cale către imaginaţie şi creativitate.
Există trei etape în prezentarea cântecului; prima etapă introduce şi pregăteşte studenţii pentru temă, prin termeni şi structuri lexicale, a doua etapă se axează pe activităţile legate de cântec, unde studenţii au, după caz, suport vizual şi/sau mişcări în concordanţă cu vocabularul, unde ascultarea cu atenţie este esenţială pentru a avea o idee principală şi unele concluzii, iar a treia etapă conţine activităţi care exersează abilităţile de scriere şi vorbire prin textul cântecului.
În concluzie, cântecelele pot fi utilizate la începutul orei pentru a da tonul bunei dispoziţii sau pentru activităţi de „încălzire” sau introductive, ca muzică de fundal pentru activităţi de creativitate – lipire, tăiere, sau poate fi folosită pentru relaxare între activităţi solicitante. Aşadar, muzica şi cântecele sunt o metodă valoroasă pentru a introduce o limbă străină cursanţilor noştri. Acestea sunt distractive, ajută procesul de învăţare, fac ora de curs mult mai interesantă, rupe rutina şi dezvoltă abilităţile de comunicare. Muzica aduce multe beneficii cursurilor de limbi străine şi poate întări motivaţia şi determinarea studenţilor către aventurile unei limbi străine.