Temele de acasă: necesitate VS utilitate

Sistemul educațional românesc acordă mare importanță temelor de acasă: pagini întregi de exerciții și studiu individual menite să reactualizeze informațiile parcurse la curs și să trezească setea de cunoștințe a copiilor și altundeva decât în mediul școlar, în cel al familiei.
Cu toate acestea, de multe ori, copiii privesc temele ca pe o corvoadă, pe care o tratează cu superficialitate și dezinteres.
În acest caz, utilitatea temelor se pierde și ținta vizată inițial nu este atinsă. Atunci de ce se dau temele? Ar fi mai bine să renunțăm la ele?
La începutul secolului al 19-lea, abilitatea cognitivă era percepută ca un mușchi ce putea fi dezvoltat prin exerciții mentale. Întrucât acest exercițiu putea fi realizat și acasă, temele pentru acasă au câștigat popularitate rapid. Cu toate acestea, după jumatatea secolului al 19-lea, educația și-a focalizat atenția pe abilitatea de a rezolva probleme, lăsând la o parte exercițiile de tip drill, care urmează structuri date similare cu o instrucție militară. Însă, temele de acasă continuă să fie utilizate în întreaga lume, execepție făcând Finlanda, lucru care dovedește, totuși, că acestea sunt utile, deși nu mereu eficiente.
Iată câteva dintre beneficiile temelor de acasă:
•   exersarea noțiunilor recent achiziționate
•   îmbunătățirea memoriei și a gândirii
•   responsabilizarea copiilor
•   realizarea cu conștiinciozitate a temelor poate îmbunătății rezultatele școlare ale copiilor
•   dezvoltarea abilităților personale precum management-ul timpului și munca individuală
•   crearea unei relații strânse între părinți și copii, atunci când aceștia sunt asistați sau ajutați la teme
•   informarea părinților cu privire la materia parcursă și activitățile de la oră
La polul opus se află motivele pentru care temele pentru acasă pot reprezenta un real obstacol în educația copiilor.
•   Copiii nu se mai pot bucura de timp liber, fiind mereu presați de multitudinea de teme pentru acasă. Este vital ca toți copiii să aibă timpul și mediul necesar pentru a se juca, pentru a se relaxa și elibera de tot ceea ce reprezintă „stresul școlii”.
•   Lipsa echității. Există copii care provin din diferite fundaluri sociale, o parte din aceștia fiind nevoiți să petreacă un timp indelungat pentru a ajunge acasă, la bunici sau la centrele unde locuiesc. De asemenea, nu toți beneficiază de aceleași resurse financiare și materiale, motiv pentru care nu toți pot realiza toate temele cu succes.
•   Rezolvarea temelor poate conduce la tensiuni între părinți și copii. Nu doar o dată părinții își pierd răbdarea atunci când vine vorba de supravegherea și îndrumarea procesului rezolvării temelor, iar copiii ajung să disprețuiască această parte a rutinei zilnice.
•   Majoritatea temelor pentru acasă sunt prost construite. Temele recrează mediul școlar în cel de acasă, îngreunând atmosfera și starea de spirit a copiilor. Îl locul temelor tipice, o versiune mai practică și interactivă a temelor ar fi mult mai potrivită (realizare de interview-uri, proiecte și recenzii).
•   Activitatea de la clasă acoperă și asigură asimilarea cu succes a noilor informații, copiii pleacă cu „lecția învățată”, motiv pentru care temele pentru acasă nu ar face decât să demotiveze copiii, prin repetarea monotonă a acelorași noțiuni.

Așadar, temele de acasă pot fi utile în măsura în care acestea sunt bine structurate, interesante și, totuși, neregulate. Fiecare profesor, părinte și copil are propria viziune asupra necesității sau utilității temelor de acasă, fapt care îngreunează o încadrare concisă a acestora.
În cadrul cursurilor de limbi străine ECHO Kids, trainerii evită desemnarea temelor pentru acasă, acest lucru fiind realizat doar în cazul în care sunt necesare exersarea noilor noțiuni (gramaticale) sau aprofundarea unor structuri mai dificile.
Acestea fiind spuse, părinții pot înțelege faptul că temele sunt importante în măsura în care acestea sunt benefice pentru copii, iar ei, la rândul lor, pot suplimenta acolo unde consideră că este cazul.

0737 769 145